Tiden går

Det har varit mycket nu, så jag hinner nästan inte berätta vad jag är med om.

Jättehärligt med så mycket snö. Toppen att hoppa och studsa. Men ganska tröttsamt också. När vi har plumsat oss fram i ett oplogat elljusspår i en halvtimme, så är jag ganska slut.

Vi har fått ganska bra rutiner nu.
När jag vaknar på morgon, vid 7-tiden, så vill jag ut för att kissa och bajsa på en gång. Så matte får ta på sig det närmaste klädesplagg hon har, för det kan vara lite bråttom.
Sedan är det dags för familjen att göra sig iordning. Därefter får jag min frukost. Nu är jag hungrig på morgon och äter snabbt upp hela portionen.

Oftast blir det en halvtimmes promenad vid 8-tiden. Följer ibland lillhusse till skolbussen.
Sedan ska matte arbeta. Oftast följer jag med och sitter i bilen. Kan ligga där och sova nästan 2 timmar i stöten. Ibland får jag följa med på kontoret.
Min matte har flera olika jobb, så det beror lite på var hon är.

Jag har ju några reservhussar och mattar som kan ställa upp om det blir långa arbetsdagar.

Vid 12-13-tiden är det lunch och därefter minst en halvtimmes promenad. Middag får jag vid 18-19-tiden.
Kvällspromenad efter middag och en sen kortare promenad vid 22-tiden.

Sover hela natten utan att kissa (oftast). Helst sover jag i lillmattes säng.

Jag har inte fått kallelse till någon valpkurs ännu. Vi försöker träna så gott vi kan hemma ändå.
Jag promenerar alltid utan koppel, utom när vi någon enstaka gång går i stan där det är biltrafik.

När vi möter hundar, barn och andra människor, så lyssnar jag till "nej" och håller mig vid matte istället för att springa fram. Vi tränar inte ordet "fot", men jag förstår att det är på den vänstra sidan de vill att jag ska gå.

"Kom" förstår jag och lyssnar ibland. Men finns det en golukt (kanske bajs), så kan det ju vara roligare att stanna till där en stund.

"Sitt" och "Varsågod" har jag fått kläm på. Nu håller vi på med "ligg" och "tass".

Jag får ofta höra att jag är så lugn för att vara valp. Jag blir inte stressad av plötsliga ljud eller hoppar och skäller.
Ibland försöker jag få igång katterna jag bor ihop med på lite lek. Då kan jag gläfsa till lite. Men jag inser snabbt att de inte är så intresserade.

Mina öron har blivit mycket bättre nu. Jag fick ganska mycket gegga i dem tidigare.
Klorna är inget problem att klippa. Dessutom tar de bort lite hår under tassarna nu när det fastnar så mycket snö och is under dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0